učiteľka matematiky, informatiky a etickej výchovy na 1. súkromnom gymnáziu v Bratislave, učila na viacerých školách a viedla neziskovú organizáciu Púpava venujúcu sa zážitkovej pedagogike
Dobré podmienky na prácu očami učiteľa
Ako by mala vyzerať dobrá škola? Čo všetko ju ovplyvňuje a ako? Ale najmä: čo sú to tie dobré podmienky, ako si ich učitelia predstavujú? A tiež: ako môžu učitelia prispieť ku kvalite školy, ak na to majú vhodné podmienky? Tieto a ďalšie otázky sa pokúsim zodpovedať zo svojho uhla pohľadu, ponúknem motiváciu a snáď aj inšpiráciu. Tak ako mňa motivujú a inšpirujú moji žiaci, kolegovia a ďalší celoživotní učitelia.
Akou žiačkou si bola na základnej a strednej škole?
Na základnej som bola premiantka, na strednej viac flákačka. Vyskúšala som si obe roly a zistila som, že každá má čosi do seba. Užila som si obidve.
Čo ti v škole chýbalo či prekážalo?
Že netrvala dlhšie a že nám nikto nepovedal, že je to naše najkrajšie obdobie v živote.
Čo by si odkázala ministrovi školstva?
Keď som tú otázku položila v zborovni, dostala som množstvo požiadaviek na zásadné a dôležité zmeny, ktoré je potrebné urobiť – od ohodnotenia učiteľov cez zvyšovanie dotácií predmetov po sankcie pre žiakov. Vtedy som si uvedomila, že to minister s nami nemá ľahké. Ale napadlo mi aj to, že všetko, čo zavedie, bude onedlho niekým ďalším vyhlásené za zastaralé a znovu zmenené. Zato my, učitelia, tu budeme dlhšie a dobrí učitelia budú dobrými, hoci budú mať sťažené podmienky a zlému učiteľovi ani dobrá reforma nepomôže. Je to skrátka na nás.
dobry den,
Svojej priatelke dlhodobo vysvetľujem, že matematika, logika, informatika, etika su jednou a tou istou vecou. Ona tvrdi, ze su to 4 rozne veci, ktore treba prepajat. Pracuje v pedagogickej oblasti na FiFUK. To, ze vam ziaci nevedia povedat, ci to bola etika, matematika alebo informatika povazujem za zasadny didakticky/metodologicky poznatok. Aky je teda vas nazor? Je to jedna a tá istá vec, alebo sú to 4 prepojené veci?
Ivan Baltay